Hvordan Informasjonskontroll ble til Kureo – en lett skrytende artikkel om vår nye merkevareidentitet
Tidligere i år hoppet vi i det og fornyet merkevaren vår. Vi gikk fra å være Informasjonskontroll til å bli Kureo. Selskapet som har eksistert i over 50 år har både flyttet på seg og fornyet seg flere ganger, men etter vi etablerte oss med lokale ansatte på Haugalandet i 2015 har vi over tid utviklet Kureo-teamet. Vår nye merkevareidentiet reflekterer våre ansatte og selskapets verdier samt vår forpliktelse til å utvikle smarte, sikre og smidige løsninger for fremtiden. Kureo finner du i skjæringspunktet mellom kuriositet og kompetanse – det er disse egenskapene vår nye identitet er bygget på.
Forandring fryder
Det er ikke bare Kureos ansatte som har endret seg over de siste 50 årene. Både markedet vi opererer i, og teknologien vi arbeider med har utviklet seg i en rasende fart. Vi trengte en identitet som tydeligere representerer våre mål og verdier nå og i
fremtiden. Samtidig var det viktig å gi kundene rett inntrykk om hvem vi er og hva vi gjør.
Det handler om å skape større tilhørighet til selskapet vi representerer og jobber i. For oss står ærlighet og pålitelighet sterkt og da må vi starte med å fronte en bedrift vi alle kjenner oss igjen i. Da møter vi også kundene på et ærligere grunnlag. Vår nye identitet representerer oss – Vi er Kureo.
Øyvind Steira Mikkelsen, daglig leder i Kureo
I selvironiens navn må vi si at navnet Informasjonskontroll, eller Internkontroll som vi også har blitt kalt, gjerne ikke klinger like godt som det en gang gjorde. Navnet bærer preg av at selskapet ble navngitt av ingeniører og er basert på fagfeltene informasjonsteknologi og kontrollsystemer. Det har vært en liten ulempe at vi gjennom årene har måttet komme med forklaring på navnet når vi introduserer oss.
Informasjonskontroll-navnet har tjent oss bra i over 50 år, men det er nå godt å få på plass nytt navn og merkevareidentitet som ikke krever en påfølgende avhandling om IT-historien, selv om det også hadde sin sjarm, forteller Øyvind.
Solid samarbeidspartner i Larssen Amaral
For å realisere drømmen om en ny merkevareidentitet hentet vi inn ekspertise fra design- og strategibyrået Larssen Amaral. Med sin omfattende erfaring med merkevareutvikling og strategiarbeid, var byrået en naturlig samarbeidspartner. Et stort pluss var det også at byrået hører til lokalt her på Haugalandet. Merkevaredesigner og strateg Eric Amaral Rohter geleidet oss stødig gjennom prosessen som førte til at vi nå er Kureo.
Vi jobbet tett sammen for å utvikle hele vår nye merkevare identitet, som inkluderer navnet, designprofilen og merkevarestrategien.
Å jobbe med dyktige teknologer og utviklere er enhver kreatørs drøm.
Eric Amaral Rohter, merkevarestrateg i Larssen Amaral.
Kompetansetunge og kreative Kureo – fra navnevalg til visuell identitet
Gjennom den grundige prosessen dukket det opp mange ideer og kreative forslag som måtte konsentreres og rendyrkes. Valget av navnet «Kureo» symboliserer samspillet mellom kuriositet og kompetanse, som er selve essensen av selskapet. Den visuelle identiteten, inkludert logo, fargepalett, grafiske elementer og typografi, ble også nøye utformet for å kommunisere både lekenhet og profesjonalitet. Sammen med slagord og øvrige kommunikasjonsprinsipper fikk vi en komplett merkevareidentitet.
Merkevareutviklingen omfattet en rekke steg, fra idémyldring til testing av konseptene, der vi og Larssen Amaral hadde en dynamisk prosess for å sikre at merkevaren gjenspeilet selskapets ståsted og fremtidsutsikter.
Et viktig steg i prosessen var når Eric løftet spørsmålet om «Legacy vs. luggage». Selskapets lange og omfattende historie går tilbake til 1960-tallet og sprang ut av selve starten på Norges IT-historie. Men er historien arv eller bagasje for Kureo som brenner for innovative løsninger og utvikling av teknologi-fagfeltet?
– Denne prosessen har vært vel så viktig for oss internt. Du blir stilt spørsmål som tvinger deg til å se innover og ta viktige veivalg for selskapets fremtid, forteller Øyvind.
Gode løsninger oppstår ikke av seg selv
Den nye merkeidentiteten handler om mer enn bare utseendet. Kureo ønsket å fremme en opplevelse for kundene, en som viser selskapets engasjement for ærlighet, pålitelighet og teknologisk nysgjerrighet. Navnet og identiteten speiler Kureos dedikasjon til å levere ærlige, enkle og smidige løsninger, med et tydelig og moderne uttrykk.
En god representasjon av merkevaren Kureo er slagordet vårt:
«Gode løsninger oppstår ikke av seg selv – Vi bygger dem linje for linje, komponent for komponent og piksel for piksel.»
Piksel-konseptet går igjen i den grafiske profilen og det utvidede slagordet viser til kompetansen og det grundige arbeidet vi utfører samt den ærlige åpenheten du kan forvente av oss.
De mest spennende merkevarekonseptene oppstår når strategi og design møter teknologi. Dette ga oss muligheten til å tenke annerledes om hvordan den nye visuelle identiteten kunne brukes på digitale flater, og tilførte historiefortellingen en mer meningsfull dybde gjennom animasjon og andre interaktive elementer, forteller Eric Amaral Rohter.
Kuriositet for fremtiden
Vår nye merkevareidentitet er et signal til kundene om at Kureo er klare for neste kapittel, med et fokus på klarhet, kreativitet og kundetilpassede løsninger. Kureo står støtt i sin posisjon som en pålitelig partner som fortsatt leverer smidige løsninger gjennom stødig elektronikk- og programvareutvikling.